In deze blog schrijf ik over communicatie of het gebrek eraan. Laat je hier ook horen!


Auto-wijs bij spreken

Wees niet als een maker van een Peugeot 407 Made by perfectionists als je een spreekbeurt voorbereidt. Het gaat om jou. Als geen ander heeft Volkswagen dat begrepen: Das Auto.

Bij het bedenken van de introductie houdt automerk Kia ons voor ogen: Power to surprise. Renault Clio is het er van harte mee eens want Life is too short to be boring.
Audi moedigt aan: There’s absolutely nothing timid about it. Audi USA doet er een staaltje bovenop: Bravery. It’s what defines us.
Dankzij deze automerken hebben we de strategie voor de start. Een start is verrassend. We spreken vrijmoedig. We zijn niet verlegen, maar moedig.

Dan is de tijd rijp om dieper op de inhoud te gaan. Saab doet een suggestie over hoe we tot die inhoud kunnen komen: Move your mind. Hyundai geeft een inhoudelijke richting: Thinking new possibilities. En Renault zegt hoe we die mogelijkheden kunnen realiseren. Drive the change.
Houd deze tips in het achterhoofd terwijl je net als Honda laat zien dat je oog hebt voor je toehoorders, weet wie ze zijn en wat je voor hen kunt betekenen. Honda vertelt het verhaal van de rijder in spe. ‘You. We know you. Because the best way to make a car is to know you, the people who use it. Introducing a car, made better for you in every way, the more advanced, more sophisticated on new accord: it starts with you‘.

Kortom, we letten er bij de inhoud op dat we de toehoorder voorop stellen in onze presentatie. Met onze woorden beschrijven we zijn/haar leefwereld. Zo haken we aan en leggen de verbinding met wat wij te bieden hebben.

Je presentatie is helemaal af als je met plezier vertelt. Als een spreker plezier heeft, straalt dat af op de toehoorders, Als geen ander heeft Seat Leon dat begrepen: Enjoyneering. En denk hierbij nogmaals aan Volkswagen dat ons erop wijst vooral onszelf te zijn: Das Auto. Sta krachtig voor de groep en geloof in jezelf want je bent Engineered unlike any other, zoals Mercedes Benz het zegt.

Loopt het ondanks de intensieve voorbereiding anders dan je had verwacht? Geen nood! Neem de raad van Skoda ter harte en wees Simply clever. Als je erover zwijgt tijdens de presentatie komt je publiek het nooit te weten want There is no subsitute volgens Porsche. Kijk vooruit, Shift_ als een Nissan en put nieuwe energie uit Ferrarri, want je bent Made to move.

Reageer op dit bericht







Eerder op EnTunç.nl