In deze blog schrijf ik over communicatie of het gebrek eraan. Laat je hier ook horen!


Effectief leren of trainen

Op LinkedIn zag ik deze tegelwijsheid voorbijkomen: People don’t learn from experience. They learn from reflecting on their experience. Een van mijn LinkedIn contacten had dit bericht gepost. Deze tegelwijsheid klopt deels. Wil je effectief leren of deelnemers nieuw gedrag bijbrengen, dan is het raadzaam om naast reflecteren nog enkele andere stappen toe te passen. Volgens D.A Kolb (1984) zijn er vier fasen in het leren.

1) Je begint vaak met een ervaring in de praktijk. Bijvoorbeeld met een ervaring waar je minder blij over bent of waar je juist zeer tevreden over bent. Een presentatie voor een groep om maar eens iets te noemen. Je stapt de zaal uit en bent ontevreden over hoe het liep. Dit is de eerste stap van een mogelijke leerervaring. Kolb noemt dit concrete ervaring.

2) Ga je over deze ervaring reflecteren, dan begint de tweede stap, die van observatie en reflectie. De fase waarnaar de tegelwijsheid verwijst. Terwijl je nadenkt of er met iemand over praat, ontdek je waardoor de presentatie minder ging. Het kan zijn dat je nerveus was of niet goed uit je woorden kwam. Of de mensen keken je ongeïnteresseerd aan.

3) Iemand die echt wil leren gaat verder op zoek naar informatie, bijvoorbeeld op internet en zoeken naar: Hoe presenteer ik effectief? Of hij/zij bestelt het boek Echte leiders gebruiken geen powerpoint. Kolb noemt dit de fase van verkennen in de theorie, stap drie van het leren.

4) De eerstvolgende keer dat je een presentatie geeft, pas je enkele tips toe waar je over gelezen of gesproken hebt. Dit is het actieve experimenteren (fase 4). Je merkt al tijdens de presentatie dat het je deze keer beter af gaat. Door op deze wijze aan het werk te gaan heb je effectief geleerd. Ervaren, reflecteren, verkennen van theorie en doen.

Hoe leer jij het best?

Reageer op dit bericht







Eerder op EnTunç.nl